Tankar vid tillfällig motgång

Jag ska idag belysa en del av träningen som vi kanske pratar lite för lite om och det är de tillfälliga stegen bakåt. För precis som med allt annat i livet så kommer det alltid dagar där ingenting fungerar. Det som däremot gör detta lite otäckt är att det kan inträffa och vända lika snabbt som vädret skiftar från sol till regn och helt utan förvarning. Vi kan gå från full form den ena dagen där träningen leker och vi känner oss oövervinnliga till att dagen efter mer eller mindre vara tillbaka på ruta ett i vår träningsfas.

Detta är dock inte något konstigt för trots allt så är vi människor och inte maskiner och just dessa formkast är en naturlig del av vår natur. Många gånger har vi en dålig dag på grund att vi inte sovit, ätit eller druckit rätt, vi kanske har sträckt oss eller att hormonsvängningar i kroppen beroende på olika omständigheter gör att vi inte är i fas. När det bara handlar om en sådan del så kan vi ofta hantera det och kämpa oss igenom ett träningspass eller tävling men när alla dessa slår till samtidigt, när vare sig kropp eller knopp vill svara på våra kommandon då är det inte mycket vi kan göra.

Det viktiga för dig som råkar ut för detta är dock att inte fastna i tankar på varför. Sådana tankar leder oftast till att den negativa tanken förstärks. Istället så ska du bara snabbt acceptera att det var just en sådan dag, en dag då alla minuseffekter samlats och sedan tänka att detta är ett fenomen som inte händer så ofta. För som vi alla vet så slår blixten inte ner på samma ställe två gånger…

Med denna tanke bakom dig så bör du istället snabbt lyfta fram tidigare dagars känslor, de dagar då träningen lekt och allt har varit enkelt. Med fokus på dettakommer kroppen snabbare att återhämta sig och din positiva mentala process att sköta återgången till full träning automatiskt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *