Tankar under Loppet

Vi har så kommit fram till våra deltagares olika utmaningar och trots att det handlar om olika typer av lopp så kommer de alla att ställas inför mer eller mindre samma typer av mentala utmaningar under tiden. För hur väl förberedd du än är, hur bra kondition och hur bra du än har planerat loppet så kommer det tillfällen där du kommer att möta din vilja i en sorts kamp eller val att kämpa vidare eller trappar ner.

Det fösta jag vill poängtera här är att detta är något positivt för om du inte kommer till dessa tankar så betyder det oftast att du inte anstränger dig tillräckligt. För som vi alla vet är det under tävlingsdagen som vi ska ta ut det där lilla extra, vi ska höja tempot, öka steglängden, simma snabbare, pressa cyklingen extra hårt i backarna när övriga har det tufft. För att göra detta måste vi även vara mentalt straka och framför allt förberedda på att tankarna kommer att komma.

Det är även det sistnämna som är grunden till vårt trumfkort i detta läge, vetskapen om att det kommer tankar och när vi vet detta kan vi även hantera och kontrollera dem. Mitt grundtips är att direkt lyfta fram en tanke och känsla av de mest positiva känslor vi haft under våra träningspass fram till dagens lopp, att skapa en positiv energigenomströmning i kroppen, vilken även kommer att kortsiktigt frige extra endorfiner i kroppen som i sin tur kommer att lyfta tankarna och växla tvivel till vetskap om att vi kommer klara loppet, en känsla av att du kan och kommer att klara det. Bygg sedan på denna känsla med känslan du kommer att känna när du efter målgången kan se tillbaka på loppet och säga –JAG KLARADE DET!!!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *